fredag den 17. februar 2012

Netop Nu

Netop nu: Koncert med Frederiksberg Pigekor i Paris, februar 2012. Musik af Fuzzy, tekster af mig. Koncerten har tidligere været opført i Toronto, Canada og hjemme på Frederiksberg.

Netop nu: Gateways forhandlersystem under Dansk Musikerforbund er gået i vasken, så jeg har lige købt restoplaget af min og Steen Thomsens cd optaget på Roskilde Festivalen: “Live Ækel”. Den kan nu købes via min hjemmeside.

Cd'en "Live Ækel" med Ækle Æventyr fortalt live på Roskildefestivalen


Netop nu: Min nye roman “Dødssøbølger” er skrevet færdig. En blødende, forslået og nøgen mand ankommer sindsforvirret til Sank Johannes Hospital. Den Psykiatriske overlæge får en grotesk og gruopvækkende historie ud af ham i kraft af lange samtaler. Han helbreder ham lidt efter lidt, men alt er på intet tidspunkt, som det skal være. En roman om kærlighed, søfart og verdens undergang og en parafrase på kvinder og mænd af i dag.

Netop nu: Så er der en ny udgave af billedbogsserien over Ækle Æventyr klar til bibliotekerne. Forlaget Alvilda har udgivet “De tre dumme svin og den store, tykke pulv” med festlige tegninger af Rasmus Bregnhøi. Redaktør Jens Trasborg.

"De tre dumme svin og den store tykke pulv" er netop udkommet. Ill. af Rasmus Bregnhøi.


Netop nu: Komponist Nicky Bendix er en spændende samarbejdspartner i et lydprojekt over Susanne Jorns og min bog med kædefortællinger. Vi taler om at udgive alle 3 timer som en netudgave, hvor Susanne og jeg indlæser hver vores afsnit. Nicky overvejer kinesiske musikere i forbindelse med Susannes afsnit, der ofte har udspring i østen. Læs, se og hør om Nicky Bendix.

Netop nu: Er blevet indbudt af præst Rasmus Nøjgaard til at holde prædiken 12. august i Sankt Jakobs Kirke, Østerbrogade 52, 2100 Kbh. Ø. Dagens tekst er efter mit eget valg blevet ”Jesus rydder tempelpladsen”. En række danske forfattere prædiker i løbet af året i kirken, og alle prædikener bliver senere udgivet af Gyldendal. Sankt Jakobs kirke.

Netop nu: SMS-press har spurgt, om jeg er interesseret i at lave en SMS-roman sammen med Ida Holst. Overvejer det spændende tilbud. Ida har netop fået udgivet SMS-romanen “Hej Søde”, som jeg har læst med stor fornøjelse. Læs om SMSpress.
  
Netop nu: Det er snart 20 år siden, jeg har lavet tegneserier, men nu er der ved at ske noget igen. Jeg har indledt et samarbejde med den fantastisk spændende tegner Thomas Hjorthaab. Måske ender serien en dag som en tegneseriebog. Thomas går på tegneserieuddannelse i Sverige og arbejder for øjeblikket i en utroligt udtryksfuld, dyster streg i bly, der virkelig appellerer til historiefortælleren i mig.

Side fra "SNOWBLACK" af Thomas Hjorthaab


Netop nu: Umpff alias Morten Langkilde og jeg er ved at være klar med vores cd-projekt med arbejdstitlen: “Kidde goes Umpff!”. Historier og digte i en salig og lyrisk blanding. Umpff producerer, laver beats og spiller bas og synths, Timo Vuoppola spiller trommer, guitar, bas og synths og jeg reciterer, Thomas Edinger gæster på saxofon, Chr. Søgaard på harmonika, Thomas Melau på mundharpe, Fuzzy på piano og Trine Gry synger kor. Hør det færdige nummer “Munkejazz på Jarmers Plads”. Video af Maja Vind.

"Munkejazz på Jarmers Plads" fra den kommende cd med arbejdstitlen: "Kidde goes Umpff"


Netop nu: Jeg er igang  med teksterne til koncert og fortælling med korene Vox Humana og DiVers, Allerød Engholmkirken 9. juni og Sct. Laurentiikirken i Roskilde d. 10. juni, 2012. Jakob Høgsbro dirigent, Anders Jormin bas og jeg fortæller.

Netop nu: Min del af arbejdet er i fuld gang med en koncert til 2013 bygget over de fire årstider sammen med Fuzzy som komponist, Jakob Høgsbro som dirigent og saxofonist og mig som skribent og fortæller. Koret er DiVers. Koncerten kommer til at finde sted i Jyllinge Kirke med plads til 500 gæster, og Marie Berthelsen er Roskilde Kommunes arrangør og planlægger. Koncerten tænkes udgivet og opført rundt omkring i landet.

RTK og Jakob Høgsbro efter koncert i DR's koncertsal sammen med Pigekoret, Juniorkoret og Børnekoret.


Netop nu: Er omkring halvvejs med korrekturen på en bog med arbejdstitlen “Tårnet og Det Himmelblå”, kæde-fortællinger i et spændende samarbejde med digteren Susanne Jorn. Forbilledet for bogen er japanske digtbøger skrevet på skift mellem to eller flere digtere. Bogen er et vokseneventyr, en fabel, et maleri, der bevæger sig fra himlen til helvede og fra Kina til den grønlandske havbund. Digt og prosa i salig blanding. Vi har arbejdet på projektet i over tre år. Susanne udgav sidste efterår bogen “Dagugleøjne” med digte fra de sidste 40 år.

 Susanne Jorn og RTK

Netop nu: Min hjemmeside om forfatterægteparret Harald og Astrid Ehrenchron-Kidde lever i bedste velgående. I år er det 100 år siden Harald Kiddes roman “Helten” udkom.  Siden er til stadighed under udarbejdelse, så der kommer nyt til hele tiden. Har bl.a. netop lært Lene Dragsdahl at kende, der er barnebarn af den Lul, som Harald forelsker sig i i romanen “Aage og Else. Det er selvfølgelig blevet til en artikel, der lige er kommet på siden. Luls rigtige navn var Jenny.Haraldkidde.dk.

Netop nu: Clio Online bringer det Ækle Æventyr ”Hvad fatter gør er altid det forkerte” og laver et læse-teaterstykke over ”Tossepose”. En masse lærere ude i folkeskolen omskriver mine eventyr til læseteater for at bruge dem i undervisningen. Børnene er vilde med det, og samtidig træner det deres læseforståelse og oplæsning samt artikulation. Clio Online er et internetforlag, der udgiver digitale undervisningsmidler til grundskolen og gymnasiet. CLIO ONLINE.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar